Adams mat

_MG_1382 copyAdam om tallerkenmodellen

Husker du det klassiske bildet fra grunnskolen med en tallerken delt inn i stykker? Den er fortsatt aktuell! Tallerkenmodellen er en utmerket måte å komponere et måltid som gir en bra balanse mellom fett, protein og karbohydrater.

Hvor store porsjoner man behøver varierer fra person til person men tallerkenmodellen illustrerer hvilke proporsjoner de ulike komponentene bør ha på en tallerken. Den som trener intensivt kan behøve å øke andelen karbohydrater mens den som rører seg mindre eller behøver å gå ned i vekt kan erstatte litt av den delen som består av pasta og poteter med f.eks grønnsaker. Ellers er proporsjonene mellom måltidenes ulike deler like for alle.

Adam om...

Oppskriftene i Adams Matkasse er beregenet til fire normalporsjoner. Det er viktig å spise seg skikkelig mett - altfor store porsjoner kan gjøre at man får i seg mer energi enn man forbruker og på sikt lede til at man går opp i vekt. Små porsjoner gjør i stedet at man får i seg for lite kalorier og fort blir sulten igjen. Derfor har de aller fleste av våre oppskrifter et kaloriinnhold som ligger mellom intervallet for en normalporsjon, 500-750 kcal/porsjon.

Adams Matkasse leverer i prinsipp bare norsk kjøtt fra Prima Jæren. Ved enkelte tilfeller forekommer importert viltkjøtt og iblandt vil vi anvende oss av spesialiteter som for eksempel italiens proscuitto.

Adams Matkasse anvender WWFs fiskeguide og velger derfor ikke rødlistet fisk. Adams Barnekasse og Adams Originalkasse inneholder alltid en fiske- eller skalldyrsrett. Barnekassen inneholder også fisk men ikke i hver meny. Vi leverer hovedsaklig fersk fisk men iblandt velger vi fryst. I Originalkassen forekokker også røkt og gravet fisk. Vi velger sorter som laks, torsk, sei, lyr og rødspette til våre matkasser. Vi leverer ikke innsjøfisk. Tilsammen med våre leverandører følger vi oppmerksomt med i utviklingen innenfor aktuelle fiskespørsmål, og velger med omsorg hvilke arter og fangstsoner vi anvender.

Grønnsaker, frukt og bær er har en beskyttende effekt mot flere av våre vanlige folkesykdommer. For å dra nytte av grønnsakenes positive effekt anbefaler NFA at vi spiser minst 500 gr frukt og grønt hver dag. Vår målsetning er at middagene i våre matkasser skal inneholde 500 g grønnsaker pr. oppskrift. Enten "bakes" de inn i matretten eller serveres som en salat attåt. Når du selv planlegger middagen, tenk på at du for eksempel kan regne inn løken og de kuttede tomatene du har i kjøttsausen. Det er også grønnsaker!

Våre matkasser inneholder alltid ferkse grønnsaker, men også fryste, innlagde og konserverte. Grønnsakene kan serveres rå, kokte, ovnsbakte eller mixet i supper eller gryteretter. Vi velger ofte grønnsaker som det er sesong for i Norge, men ettersom vi er nøye med å levere et variert tilbud så anvender vi også importerte grønnsaker.

Fyll på med frukt

For å forenkle for deg å holde fruktinntaket ditt oppe, finnes også Fruktkassen. Den inneholder cirka 4 kg blandet frukt og er en tilleggstjeneste for deg som abonnerer på noen av våre matkasser. På denne måten kan du alltid ha frukt hjemme!

Både voksne og barn har godt av fiber. Derimot bør man ikke overdrive mengden fibrer til små barn ettersom de kan reagere med urolig mage. Dessuten fylles magesekken raskt av fiberrik mat, som kan gjøre at de ikke orker å spise tilstrekkelig, og dermed får i seg for lite energi. Oppskriftene i Adams Matkasses Originalkasse og Adams Matkasses Inspirasjonskasse inneholder fiberrike råvarer som grønnsaker, rotfrukter, bønner og ulike matgryn. Der finner du også fullkornsprodukt, men vi prøver å variere dem med andre produkt også.

Fett er avgjørende og en forutsetning for at vi skal fungere og ha det bra. Men akkurat som med det meste - alt med måte. Din mat bør inneholde rett mengde - og rett type fett. Det finnes ulike typer av fett - umettet og fettet.

Det umettede fettet finnes i for eksempel olje, avokado, nøtter og fet fisk. Det har en positiv effekt på hjerte- og karsystemet, og er den typen fett vi bør velge foran noe annet. Mettet fett som finnes i for eksempel smør og ost behøver vi anvende med måte. I matkassene anvender vi normalfettede meieriprodukter men anvender halvparten så mye og sper på med vanlig kranvann. På slik vis kan du lage middager med riktig mende fett.

Adams Matkasse anpasser ikke innholdet etter ulike typer av allergier. Til tross for det har vi mange fornøyde kunder med allergi eller intoleranse i familien. Takket være at matkassen stort sett inneholder rene råvarer kan du enklere avgjøre og anpasse maten om det er noe dere ikke tåler. Av og til kommer det varer som inneholder flere ingredienser, som brød, pasta eller f.eks pesto. Derfor er det viktig at selv være oppmerksom på varene og lese innholdsdeklarasjoner. Der det behøves får man altså hoppe over det man ikke tåler eller bytte ut mot et spesialprodukt man pleier å bruke.